Mainz og Appenheim - 29. april 2023

Gutenberg

Jeg skal selvfølgelig se Mainz og helst til fods. Nicole lavede en meget detaljeret beskrivelse af ruten, som jeg skulle følge og det gjorde jeg næsten også. Jeg så i hvert fald det ting man skal se. Gutenberg kommer fra Mainz, så der står selvfølgelig en statue af ham i midten af byen. Har vi en statue af Ole Rømer i Aarhus? Vi burde have en på Bispetorvet i stedet for en konge. Ole Rømer har betydet mere for menneskeheden end en hvilken som helst dansk konge. 

 

 

 

 

 

 

Altstadt

Der er selvfølgelig også en domkirke i Mainz, men den ville jeg ikke bruge tid på at se indvendig. Derimod ville jeg gerne gå lidt rundt i den gamle by (Altstadt). Der var stadig bygninger fra før krigen, men Mainz blev også meget ødelagt af de allieredes terrorbombadement af civilbefolkningen i Tyskland. 

 

 

 

 

 

 

 

Oppe over byen ligger et slot, Zitadelle, bygget omkring Napolionstiden. Der er en fin udsigt derfra. Jeg mødte Nicole deroppe og hun foreslog, at vi skulle se nogle vinduer udsmykket af Chagall i Sct. Stephanskirken i nærheden. Jeg kan godt lide Chagall og dette skulle også vise at blive en stor oplevelse.

Egentlig har han "kun" lavet vinduerne bag alteret. Han døde inden han blev færdig. Resten er lavet af hans værksted i han stil. De er holdt i blå og giver en blå stemning, når solen skinner gennem vinduerne.

 

 

 

 

 

Dyb samtale om vindyrkning i Rhein-Hessen
 Vi fik frokost kort derfra i caféen "Dicke Lilli, Gutes Kind", - Mainz's bedste frokostrestaurant. Den første vinsmagning, som blev aftalt i går, blev aflyst, men nu var det tid til at køre mod Appenheim og Weingut Knewitz. De er venner af Nicole og hendes klienter og jeg skal da love for at Nicole har gjort sit arbejde godt. De talte begge godt engelsk, så jeg fik meget at vide. Vi blev kørt ud til deres marker og fik fortalt alt om hans vindyrkning, klima, jordbundsforhold osv. Hovedvægten ligger på Riesling, men der er også Grau Burgunder og en smule Chardonay. Han fortalte, at de også forsøger at lave nye sorter, der er mere modstandsdygtige mod sygdomme. Det hedder "PIWI - PIlzWIderstandsfähig". Et nyt begreb. Det er vigtig for økologiske dyrkere, som Knewitz.

Hele holdet

Vi smagte mange af deres vine bagefter, - bl.a. to Sekt (bobler). Meget fine eksemplarer af bobler. Knewitz ønsker at koncentrere sig om Riesling, men der er et marked at tage hensyn til og markedet ønsker Grauburgunder (Pinot Gris) og Chardonay. Så de bliver også lavet og de er faktisk rigtig gode til det. Personlig er jeg mere til et hvilket som helst områdes lokale druer og her er Riesling konge. Riesling er endda verdens måske bedste hvidvinsdrue. I stærk konkurrence med Chardonnay, men i Tyskland vinder Riesling med flere længder.

 

 

Din helt skal i gang med en vinsmagning

Vi måtte modstræbende forlade dette fantastiske sted ved 17:30-tiden, Vi skulle have noget at spise på en restaurant, som Nicole kender og hvor hun kender indehaveren. Den hedder Weinhaus Michel. Jeg fik asparges med kartofler og hollandaisesovs.  Det er det helt store i Tyskland i sæsonen og det er det lige nu. Egentlig en vegetarisk ret, men det var rigtig godt. Forresten, tyskerne spiser hvide asparges, - og de spiser mange og til alt, - i sæsonen. Jeg husker faktisk ikke så meget om vinen, bortset fra at stedet laver sin egen vin og at de giver dem underlige navne og at jeg fik en orangevin, - altså en hvidvin som har trukket lidt på skallerne og fået lidt garvesyre. Den bliver lidt mere gul. Deraf navnet. Den er kraftigere og kan have lidt andre noter end hvidvin.

Orange vin
Ingen af os havde meget mere strøm på batterierne, så Nicole kørte mig hjem til hotellet og jeg gik straks i seng.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Mainz - 28. april 2023

Neuchatel - 27. april 2023

Nierstein - 30. april 2023